vrijdag 20 maart 2009

Met de auto...


Het rijden op Curacao is eigenlijk best een aparte ervaring.....We zijn hier nu bijna 3 maanden (lijkt veel langer trouwens) en beginnen al aardig te wennen aan zowel de wegen als de mede-weggebruikers. Ik heb op een forum onderstaande verkeersregels gevonden en voor degenen die naar ons toe komen: neem ze even door :-)
Verkeerstips
1.Op een T-kruising heeft het doorgaande verkeer altijd voorrang.
2.Bijna nergens heeft rechts voorrang behalve op gelijkwaardige kruisingen (daar zijn er niet zoveel van). Meestal heeft de grootste weg voorrang.
3.Meestal rijdt het verkeer harder dan 70 km/u, zelfs als dit niet is toegestaan. Als u zich aan deze gewoonte aanpast en ontspannen rijdt, zult u niet veel problemen ondervinden. Laat u zich vooral niet opjagen door het gewone verkeer. Zij passeren u toch wel.
4.U wordt zowel van rechts als van links ingehaald (ook met hoge snelheden). Wij raden u dan ook aan niet steeds van baan te wisselen. Het normale verkeer houdt daar geen rekening mee, houd uw eigen baan aan.
5.Wees bedacht op auto’s die zo maar ineens stoppen midden op de rijbaan. Het kan zijn dat iemand een bekende heeft gezien en deze even wil groeten. Het kan ook mogelijk zijn dan men zich heeft gerealiseerd dat een afslag is gemist of men helemaal verkeerd is gereden en wil op dat moment omdraaien. Ook wordt er vaak getoeterd. Niet te snel schrikken behalve als de toeter erg lang aanhoudt of zeer snel nadert.
6.Afstand houden is hier een gouden regel waar u zich zeker aan moet houden, veel van onze inwoners vinden het niet normaal dat zij hun remlichten laten maken mochten deze kapot zijn. Het kan ook zijn dat deze simpelweg niet worden gebruikt. Hier komt u pas achter als u in de kofferbak van uw voorganger zit. Als een knipperlicht al brandt hoeft dat niet direct te betekenen dat men daadwerkelijk afslaat.
7.Als het op Curaçao begint te regenen, dan dient u niet harder te rijden dan 30 a 40 km/u. Ga er vanuit dat het geijzeld heeft: Het is hier dan spekglad. Grote afstand houden is zeer raadzaam. Pompend remmen en hopen dat de persoon achter u hetzelfde doet.
8.Het kan zijn dat de weg geblokkeerd wordt door twee auto’s waarvan de chauffeurs een praatje aan het maken zijn, wees geduldig… na een tijdje zullen zij wel weer doorrijden.
9.Als u van plan bent te stoppen is het verstandig een paar keer uw rem aan te raken en te kijken in uw achteruitspiegel of de persoon u wel heeft gezien. Men kijkt hier vaker naast de weg dan op de weg.
10.Iedere rotonde heeft zijn eigen regels, deze staan ook niet altijd aangegeven. Op sommige rotondes heeft alles wat van rechts komt voorrang, sommige rotondes alles wat op de rotonde zit. Soms ook de helft wat van rechts komt en de andere helft wat al op de rotonde zit. Kijk dus goed uit wat uw voorganger doet en als een auto erg hard aan komt rijden, mag u er gerust van uitgaan dat deze voorrang heeft.
11.Rode lichtrijders hebben we hier ook, als het groen wordt checkt u eerst even of bij het vorige groene (dan rode) stoplicht iedereen daadwerkelijk is gestopt.
12.Ook Curaçao kent dronken automobilisten, vooral in de weekenden en zeker aan het einde van de maand. Feestdagen zoals oud en nieuw en carnaval zijn ook erg populair. De politie heeft meestal iets beters te doen dan mensen te stoppen wegens dronkenschap, de meeste dronken chauffeurs rijden vaak heel zachtjes en voorzichtig en blijven vaak in hun baan, of trachten dit te verwezenlijken. Als u zo iemand tegenkomt probeer hem dan niet te passeren maar blijf achter hem/haar op grote afstand.
13.Als de chauffeur een arm uit het raam heeft hangen, een beetje gestrekt, wil betekenen dat hij/zij wil stoppen, remmen, heeft ruimte nodig, wil achteruit, wil afslaan, wil draaien of alleen even wil parkeren.
14.Curaçao kent vele eenrichtingsverkeerwegen, vooral in Willemstad. Het is heel goed mogelijk dat deze verkeerd worden gebruikt en er dus tegen de richting in wordt gereden.
15.Ongeveer 5% van de weggebruikers is onverzekerd.
16.Als u een aanrijding heeft belt u altijd de politie en/of roadservice 144/199. Maak geen persoonlijke deals met de tegenpartij want die is vaak niet te vertrouwen. Zij gaan er vanuit dat u toch maar een toerist bent en na een paar dagen niet meer op het eiland bent.
17.Als er een auto kapot gaat, laten veel mensen deze exact staan waar deze kapot ging, met of zonder motorkap omhoog, met of zonder benen die er onderuit steken, met of zonder paniekverlichting.
18.Probeer geen hagedissen te ontwijken. 9 van de 10 keer calculeert het beestje de snelheid perfect in het en haalt het. Als u remt, dan is de kans vele malen groter dat de hagedis het niet zal redden.
19.Altijd vaart minderen als u geiten aan de kant van de weg ziet. Zij steken vaak de weg over en houden geen rekening met het verkeer. Vaak weten ze zelf niet waar ze naartoe gaan. Als zij halverwege zijn gaan ze bekijken of het gras aan de overkant echt wel groener is, zo niet dan besluiten ze weer terug te gaan.. of toch niet… Nee toch wee heen, nee toch weer….
20.Piepende remmen is een vrij normaal verschijnsel, ander wegdek.
21.Gouden Regel: Nooit voorrang nemen, ook al heeft u die wel.
Grappig, he en het leukste is: ze kloppen ook nog! Je went er wel snel aan en ik heb inmiddels al zoveel kilometers op het eiland gemaakt dat je er vanzelf min of meer in mee gaat. Ik geef een toetertje als ik iemand wil voorlaten, zij toeteren dan weer terug als bedankje. Dat is hier overigens wel: in Nederland laat vaak niemand je ertussen maar hier stopt men wel en "toet-toet" ga maar voor....
We rijden 's morgens in file naar school en vanuit de zijwegen wordt iedereen er vriendelijk tussengelaten. De andere kant is weer wel dat terwijl wij aansluiten in de file er altijd auto's met grote snelheid langs de file rijden om , mocht een tegenligger zo vervelend zijn om 's morgens ook naar z'n werk te moeten, er op het laatste moment tussengeschoten wordt. Echt levensgevaarlijk......
De wegen zijn ook een verhaal op zich. Er zitten nogal wat gaten in de weg en de bedoeling is volgens mij ook dat je er omheen rijdt. Mocht het gat te groot worden (ik weet niet precies wanneer dat is, kan soms erg lang duren.......misschien als er iemand in verdwijnt? ;-)) komt er een vrachtwagentje met wat asfalt en gooien ze er wat asfalt in. Maakt trouwens ook niet uit of het regent of zelfs plenst, neeee het is voor die dag geregeld dus gooien ze het asfalt erin. Als het wegdek zo nat is dat er een grote plas instaat en het asfalt de volgende dag alweer bijna verdwenen is....ach, dan wordt het de volgende week gewoon weer gedaan.
Het laatste stukje van de weg naar ons "dorpje" is ook heel slecht: we hobbelen van de ene naar de andere kant, ogen op de weg om de grote gaten zoveel mogelijk te vermijden....Af en toe hebben ze een stukje asfalt over lijkt het want dan is er weer een gaatje gedicht. Volgens mij doen ze het echt met wat ze "over" hebben en kiezen willekeurig welk gat ze dichten want er is geen peil op te trekken. Ook de weg bij school is een ramp. Er rijden per dag enooooorme SUV's, jeeps en dat soort grote wagens af en aan en vooral als het geregend heeft is het een grote modderpoel met grote gaten en kuilen in de weg. Bovendien begrijp ik niet dat er nog nooit iets is gebeurd: Alle ouders (op 2 na die in de wijk wonen en op de fiets komen...mazzelaars ....en thrillseekers..) komen de kinderen met de auto ophalen. Die auto's staan kriskras in de berm geparkeerd en als de school uitgaat willen al die mensen hun kinderen tegelijk en zo snel mogelijk bij hun auto krijgen en ook weer zo snel mogelijk op weg naar hun bammetje. Ook staat er een Papiaments talige school naast waarvan de kinderen of met de schoolbus naar huis gaan of iemand ze komt halen die aan de overkant hard staat te toeteren. Ook de schoolbus staat ergens ver weg en altijd aan de overkant geparkeerd zodat alle kinderen links en rechts oversteken, allerlei auto's wegrijden, je overal hoort toeteren en roepen en de bestuurders van de auto's die al wegrijden ook nog de grootste gaten in de weg proberen te ontwijken.......Kortom: een grote chaos!

Wat een verschil dan met de school in Nederland, he......verkeersbrigadiers (zijn ze er alweer?) en een zebrapad en wegversmalling. Ik houd hier echt mijn hart vast (en vooral mijn ogen in mijn voor- en achterhoofd :-)).
Owen en Liam vinden het trouwens fantastisch om al die oude auto's te bekijken. Er rijdt hier ook van alles rond en de wagens die in Nederland allang bij de autosloop zouden liggen, rijden hier nog "gewoon" rond. Nou ja, gewoon.....ze houden er af en toe spontaan mee op en staan dan midden op de weg stil.......en iedereen rijdt er met een boog omheen. Ook staan er weleens auto's stil waar dan iemand met een jerrycan snel aan komt rennen.....of er is een extra deur uit de auto (scheelt gebruik van de airco :-)). Iedere ochtend rijden Peter en ik de Julianabrug over en die gaat erg stijl omhoog. Soms rijdt er dan een wagen voor ons waarvan we duimen dat hij het hoogste punt haalt......er komt dan aan alle kanten rook uit maar tot nu toe is het goed gegaan. Helaas staan er veel verhalen in de krant waarbij het niet goed is gegaan.....We halen ook iedere ochtend een krant bij "onze" krantenjongen. Er staan hier krantenverkopers bij verschillende kruispunten met Papiamentstalige kranten maar ook ........het AD!

Iedere ochtend als we aan komen rijden herkent hij onze auto en komt met het AD aan "Bon dia, danki, ayooo".
In die krant staat zowel het nieuws van de eilanden als wat omliggende landen en natuurlijk de hoogte(soms zijn het meer diepte-) punten uit Nederland. We blijven dus op de hoogte en weten dat de lente bij jullie inmiddels is aangekomen! :-) Geniet ervan (doen wij ook!)
Ayooooo!

Geen opmerkingen: